A láthatatlanná válás képessége

Éveken át azzal dicsekedtem, hogy „láthatatlanná” tudok válni, mert bármely általam választott pillanatban képes voltam észrevétlenné válni, és így megmenekülni a nehéz helyzetekből. Ebbe a Harry Potter-i láthatatlanná tévő köpenybe burkolózva sikerült megúsznom a Kommunista Ifjúsági Szövetséget is. Ugyanis senki meg sem kérdezte, hogy be akarok-e lépni, ami a 80-as évek Kubájának ideológiai extremizmusát ismerve teljesen hihetetlen.

Láthatatlanná váltam akkor is, amikor valamilyen felelős pozíció megüresedett a közelemben, és a betöltésére természetesen feddhetetlen személyt kerestek. Elkerültem a Kubai Nőszövetségbe való mondhatni kötelező belépést is, ráadásul anélkül, hogy ez a mai napig bárkinek is feltűnt volna. Ez azzal a régi trükkel sikerült, hogy nem a személyi igazolványomban szereplő címen lakom. Ezenkívül az egyetemi vitakörbe való belépéstől is megmenekültem, még az „Egyetem a forradalmároké” szlogentől sem hagytam magam befolyásolni, mert volt szerencsém a különleges időszak alatt irodalomszakra járni, amikor a súlyos körülmények következtében átmenetileg lazult a bürokrácia.*

De már nem válik be a rejtőzködő trükk. Ezért az extrém exhibicionizmust választottam: blogot írok. Az aranyszabályra az egyik barátom döbbentett rá, amikor beszámolt egy, az „államapparátus legényeivel”** folyatott beszélgetéséről. A következőt mondta: „Én mindenre odaírom a nevemet, amit gondolok vagy írok, de neked nem engedik meg, hogy publikáld, amit akarsz, még kevésbé, hogy aláírd a neved.”

Barátom tanácsától inspirálva kissé elragadtattam magamat, és a fotómat is feltettem a blogomra. És bár nagyra értékelem mindazok tanácsát, akik azt kérik tőlem, hogy használjak álnevet, és vegyem le a fényképemet az internetről, azt kell mondanom nekik, hogy ez a “láthatatlanságről leszoktató terápia” része.

A fordító megjegyzései:
* Különleges időszak = Az 1990-es évek, amely a Szovjetunió bukása és a szovjet támogatás megszűnése miatt nagyon nehéz időszak volt Kubában.
** “Az államapparátus legényei” = Az államvédelmi hatóság, melyet sokféle névvel illetnek: “állambiztonság” “államapparátus,” “a gépezet,” “Armageddon,” “a legények” vagy egész egyszerűen: “Ők.” Lásd a 2007. december 24-i blogbejegyzést.

Fordította: Klein Szilvia Sziszi

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

